Alla inlägg under juli 2007

Av Grynisen - 31 juli 2007 23:26

HAHA ja denna följetong har ju hållt på sen Midsommar *ler*


Imorgon ska jag göra ett försök att måla baksidan av huset. Det tar ju inte så lång tid, barnen tycker att det är trist. Så jag får ringa runt lite imorgon för att se om det finns någon kompis hemma som vill leka!


Nu är det dax att sova.... Lugnet ligger som ett täcke här hemma... tystnaden är rogivande.

Av Grynisen - 31 juli 2007 19:00

Ikväll laddar vi för Allsång på Skansen :-)


Inga direkt sevärda artister iofs, E-type kan ju vara lite kul för barnen men annars inget så... Men är det sommar så är det Skansen *ler* Så enkelt är det!!!

Av Grynisen - 31 juli 2007 16:05


I Sverige drabbas ca 300 barn per år i sjukdomen. Stora framsteg har gjorts under senare år. Idag överlever tre av fyra. För några av alla barnens föräldrar har livet totalt förändrats och blir aldrig detsamma igen. Visionen är att alla barn som får cancer ska bli friska och leva ett fullgott liv.



De barncancersjukdomar som är mest förekommande är olika leukemier och hjärntumörer. Mer än hälften av alla cancerdiagnoser är av dessa cancertyper. Vissa typer av barncancer är vanligare i vissa åldrar. Typiska cancersjukdomar i småbarnsåldern är njurtumörer och neuroblastom, en tumörtyp i nervcellerna som ofta sitter i magen, samt leukemi. Skelettcancer däremot uppkommer oftast i tonåren. Hjärntumörer däremot förekommer ungefär lika ofta i alla ålders- grupper.Det är stor skillnad på att behandla cancer hos ett barn jämfört med en vuxen. Den medicinska behandlingen måste anpassas till den ännu inte färdig- utvecklade barnkroppen. Barnet eller tonåringen ska också kunna leva ett fullgott liv efter avslutad behandling, utan kvarstående men. Många barn får tuffa behandlingar. Det farligaste för barn med cancer är dock att inte få någon behandling alls.


Forskare kan bara i 5 % av fallen fastställa orsaken till barncancer. Det är alltså inte livsstilsbetingat, vilket cancer hos vuxna kan vara. Det behövs mer kunskap om varför barn får cancer.

Cancer är en elakartad sjukdom, tumör eller leukemi (cancer i benmärgen), som växer och sprider sig i kroppen. Cancer kan bildas om det uppstår ett fel i någon av kroppens celler. Vanligtvis klarar cellen själv av att reparera skadan, och om den inte gör det utlöses en mekanism som gör att cellen självdör.


Denna mekanism fungerar emellertid inte i cancercellen, istället fortsätter den sjukligt förändrade cellen att växa och dela sig ohämmat. Efter en tid bildas en liten klump av cancerceller som kallas tumör. Idag finns mycket kunskap om vad det är som gör att en normal cell blir en cancercell, men vad som utlöser cancersjukdomen hos det individuella barnet kan vi oftast inte förklara.


Om alla ni som läser min blogg går in på www.barncancerfonden.se och sedan vidare till "GÅVOR". Där kan man på olika sätt skänka pengar till barncancerfonden.


Denna månaden har jag haft över 700 besökare på min blogg, om ALLA NI skänker 100 kr var så blir det en summa på minst 70.000 kr som vi tillsammans kan bidra med. Ingen stor summa för oss var, men tillsammans blir det mycket....


Tänkvärt....


Gå även in på http://www.inlinesskanerunt.se/ Läs om Ebbas kamp och om hennes pappa som nu ska åka Skåne runt på inlines för att hedra sin dotter och även samla in pengar till Barncancerfonden!!!



Av Grynisen - 31 juli 2007 14:05

Äntligen... Nu har jag handlat mat! Det var nästan tomt hemma i kylen.


Jag köpte:


paprika

gurka

tomat

äpple (gröna + röda)

ingefära (färsk)

potatis

bakpotatis


bröd


fläskfilé

köttbullar


mjölk

naturell yougurt

risifrutti

grädde

creme fraiche

smör


Intressant va *hihi*


Nu är det dax att dra igång grillen, det blir fläskfilé och bakad potatis + god tomat och löksallad :-)

Av Grynisen - 31 juli 2007 11:34

Katterna har haft det helt fantastiskt hos Anna-Carin. Snacka om att vara på semester :-)


Hon har köpt massa god mat, varit ute med dom i sele, gosat med dom och bara njutit. Mina små gosbollar kommer säkert tycka det är jättetråkigt att vara hemma igen *ler*


Nu är det dax att åka igen, måste handla lite mat till det tomma kylskåpet mm

Av Grynisen - 31 juli 2007 09:28

Tisdag, semester och hemma!!! Sååå skönt!


Efter en vecka borta så var min säng HELT UNDERBART SKÖN att sova i :-)


Om en liten stund ska jag åka iväg och hämta våra katter som varit på semester hos min kompis!!! Det ska bli mysigt att träffa mina småbusar *ler*


Nu är det dax för frukost!

Av Grynisen - 30 juli 2007 22:14

Whille har börjat prata mycket om vad som händer när man dör...


Härom kvällen när han skulle sova så låg vi och småpratade och just då kom frågan "Vad händer när man dör mamma?" Jag berättade att man somnar och antagligen föds till något annat.... en blomma, ett djur eller kanske en ny tuff liten kille. Whille började gråta.... förtvivlad gråt... Han vill inte dö, jag får inte dö, ingen får dö....


Mina tårar började rinna, det var inget han såg... det var ju mörkt i rummet. Jag sa det att ingen ska dö nu, vi ska ju bli gamla först... Men jag får aldrig dö, det sa Whille om och om igen *ledsen*


Det gör så ont i mammahjärtat när han är så ledsen och orolig över något jag själv inte kan styra över... Usch....


Vidare i veckan så har han fortsatt prata om döden, tänk om pappas mormor är död när vi kommer hem från havet osv...


Jag känner att det är svårt att veta vad jag egentligen ska säga till honom, jag vet ju inte själv vad jag tror på efter döden...


Känslan av maktlöshet är stor i detta läget...

Av Grynisen - 30 juli 2007 19:44

Vi åkte som sagt till Halmstad den 23 juli. Vi styrde mot Halmstad centrum, till Mickes mormor som vi skulle bo hos. Min syster och hennes pojkvän följde oxå med... en riktig familjevecka med andra ord :-)


Veckan har varit regnig, blåsig, liiiiite sol men MYCKET skratt och värme *mys*


Vi har spenderat dagarna med att träffa en del av Mickes släkt som bor i Halmstad. Vi har även trotsat vädret genom att vara i Tylösand där barnen badade *brrrrrr*, besökte Äventyrslandet (lyckades få sol några timmar), gick på stan trots regn och rusk.


Whille såg även till att tappa sin första tand!!!!!!! En lycklig kille kan jag säga *ler* Självklart kom "Tandfén" på natten till Whilles stora glädje :-)


Veckan har varit härlig.... vi är nöjda och glada!!!


Nedan finns härliga bilder på svensk sommar juli 2007 :-)


Ett otroligt vackert och folktomt Tylösand. Vindarna är enorma... se bara på havet....



En mäktig bild, det stoooora havet med höga vågor. Mina underbara barn tittar ut över havet.... fullt påklädda för att senare......



.... BADA!!! Trots endast +19 grader i vattnet så hindrade inte det mina älsklingar från att göra premiärdopp i havet... den 25 JULI 2007!!!!



Nöjda men något huttrande....



Min fina flicka....



Äventyrslandet... mina busar i mitten och till vänster....



Min vackra Whille...

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Skapa flashcards