Alla inlägg under februari 2010

Av Grynisen - 28 februari 2010 18:15

Äntligen sista delfinalen... så skönt!!!

Jag kan inte påstå att jag tyckte någon låt var speciell igår heller. Vet inte om jag har tappat stinget, eller om det verkligen är så. Mest irriterande bidrag var ju iaf Py Bäckeman, såg ut som en full Ozzy Osborne. Låten ska vi ju inte tala om, återigen, vem bestämmer vilka bidrag som ska tävla???


Stop - Sibel

Magisk stjärna - Py Bäckman

Human Frontier - NEO

Thursdays - Lovestoned

This Is My Life - Anna Bergendahl

Jag vill om du vågar - Pernilla Wahlgren

Idiot  - Noll disciplin

Hollow - Peter Jöback

 

De som gick direkt till Globen blev Anna Bergendahl och Peter Jöback. Låtarna var väl ok, men ändå ingen av låtarna som jag tyckte var vinnare. Sen blev jag lite förvånad över att Sibel inte fick vara med i slutstriden. Jag tyckte faktiskt att hon var värd att gå vidare till Andra Chansen iaf.


Förutom Melodifestival så var sis och svåger här. Vi käkade tacos innan Melodifestivalen och hade en jättetrevlig kväll. Senare när barnen hade somnat så satte vi oss och spelade kort, jättekul :-) Vi spelade till närmare klockan 1!!! Jag och syrran var verkligen toktrötta *HAHA* Men kul var det ;-)

Av Grynisen - 26 februari 2010 18:00

Så var det Barmorskebesök igen. Toppenbra värden enligt BM (ja ni ser ju själva) och bebis fortsätter att växa!!! Snacka om rejält magmått, 40cm, jättebebis. Börjar tänka på en bebis i 5-kilosklassen *tokrysa* Men det hoppas jag att jag slipper.... Bebisen ska ju gärna kunna komma ut oxå utan att hela jag går sönder :-( Men man ska ju inte måla fan på väggen HIHI


Vi bokade en ny tid till nästa torsdag vilket är BF-dagen!!!! Min förhoppning är ju förlossning men realisten i mig ser nog minst 2 besök till hos barnmorskan *sucka* Men men, så länge bebisen mår bra så är det bra. Sen att bebisens mamma har ont och tycker livet är rätt så tufft skiter den i ;-)


Mina värden idag:

  • Vikt +0,5 kg (totalt +6,5kg)
  • Socker 5,0 (förra gången 5,1)
  • Järn 128 (förra gången 121)
  • Urin 0 (förra gången +1)
  • Hjärtljud 140 (förra gången 140)
  • Blodtryck 110/70 (förra gången 120/75)
  • Symfus Fundus: 40cm (förra gången 38cm)
  • Huvud: Nedåt, nästan fixerad (förra gången Nedåt, nästan fixerad)

Efter BM-besöket åkte jag hem och vilade lite innan barnen hämtades. Därefter fick jag något ryck, skrapade och hackade ur all gammal is och snö som åkt med in i garaget med bilen, städade hos marsvinen, tvättade en maskin tvätt + hängde upp. Vi kan väl säga så här, FÖRVÄRKAR AJ AJ AJ!!! Men nu när jag skriver så är allt lugnt igen, så mer påverkad än så blev jag inte.


Nä ingen risk att jag har makten :-)

Av Grynisen - 26 februari 2010 16:30

Den magiska BF-dagen är här och som jag trodde så skulle det inte bli någon bebisleverans innan idag :-)


Återigen väldigt bra värden, mitt järnvärde är tom bättre nu än innan jag blev gravid!!!! Vi pratade en del om förlossningen och det som jag kan känna lite rädsla för. Jag har ju aldrig spruckit, vilket oroar mig denna gång. Jag frågade lite om hur de syr, bedövning osv. Sen fasar jag för att bli klippt *TOKRÄDD* Alltså, jag ryser av ordet.... Så fruktansvärt läskigt! Men min BM tyckte inte att jag ska oroa mig med tanke på hur bra det har gått i mina tidigare förlossningar. Sen handlar det ju självklart om att man har en bra barnmorska som bromsar bebisen vid förlossningen :-)


Mina värden idag:

  • Vikt +0 kg (totalt +6,5kg)
  • Socker 6,0 (förra gången 5,0)
  • Järn 136 (förra gången 128)
  • Urin 0 (förra gången 0)
  • Hjärtljud 125-130 (förra gången 140)
  • Blodtryck 105/75 (förra gången 110/70)
  • Symfus Fundus: 41cm (förra gången 40cm)
  • Huvud: Rörligt (förra gången Nedåt, nästan fixerad)

Ser ni, busbebis har hoppat upp ur "nästan fixerad" till rörlig *suck* Det är ju inte så att det är gott om plats direkt :-( Men bebisen har ju makten i vanlig ordning, det har jag ju lärt mig.


Ny tid hos BM nästa torsdag, vilket jag säkert får göra. Här ska vi gå över tiden rejält, lika bra att maxa graviditeten när det är sista gången HAHA

Av Grynisen - 26 februari 2010 15:45

Idag är det hela +12 och jag är fortfarande JÄTTEGRAVID. Om dryga 30 minuter ska jag åka iväg till min barnmorska för kontroll igen. Jag är väldigt kluven inför besöket, mest för min oro, men samtidigt för vad ska det ge mig att åka dit? Jag får ju ändå åka hem sen igen och vänta vänta vänta... Micke ska följa med idag, det känns skönt, orkar inte åka själv känner jag...


I morse toksnöade det JÄTTEFLINGOR ute, precis som om vi inte har tillräckligt med snö redan. Det är kallt oxå ca -8, så det borde inte snöa så mycket då. Men nu är det som det är... Micke ska få äran att skotta lite vid garaget sen, vi har jättestora vallar där och bilen kommer bara ut om man rattar och backar, kör fram, rattar backar osv... Ett jäkla meck!!!


Vädret är ju ett återkommande scenario nu iaf, tågtrafik som inte fungerar, bussar som krockar, folk kommer inte till jobbet, skolor som är stängda pga rasrisken från taken... helt otroligt. Det här trodde jag aldrig att vi skulle få uppleva. Frågan är om vi någonsin får en sådan här vinter igen... Barnen förstår inte hur ovanligt detta är :-)


Nä nu får jag ta och sminka till mig lite så jag ser respektabel ut :-) Återkommer med BM-rapport sen!!!

Av Grynisen - 26 februari 2010 14:15

Idag har jag varit på ett läkarbesök igen. Jag skulle vara där klockan 9 men som vanligt kommer man ju aldrig in i tid. Ca 20 minuter senare kom en barnmorska och sa att jag skulle göra CTG. Jag och Micke gick in i ett rum med två slags fåtöljer, varav den "gravidas fåtölj" hade extra kudde för svanken. Gött :-)


Jag kopplades till CTG och sen var det bara att vänta, vänta och vänta...


Jag satt i 44 minuter innan jag fick ok av maskinen. Då hade jag haft en del starkare sammandragningar/förvärkar som var uppe i närmare 100, vilket kändes liiite hoppfullt :-D


Därefter var det bara att sätta sig och vänta på läkare. Det gjorde vi i ungefär 50 minuter *GAAAAAAAAAAAAAH* (svensk sjukvård) och då kom en vithårig man med mustasch och ropade upp mig. Jag som INTE gillar manliga gynekologer osv.... *rysa* Vi fick gå in på ett rum. Där pratade vi lite om CTG-kurvan, läkaren tyckte den såg bra ut. Han förklarade oxå att han inte vill sätta igång mig, att han vill se att förlossningen startar normalt. Sen gjorde läkaren ett UL för att kolla fostervattnets mängd, så att bebis mår bra osv.


Allt var ju bra, som vanligt, så ny tid för återbesök blir tisdag *suckar*


Just nu känns det som om jag kommer förbli gravid. Känner ingen hoppfullhet om en födsel, har inte ens lust att föda barn eller ens träffa det här barnet. Är trött på detta, besviken över min kropp och detta utdragande *deppa* När ska jag nånsin kunna planera något, jag låser upp folk till höger o vänster som ska kunna ta hand om Whille och Fliz när det väl ska hända....


MEN INGET HÄNDER JUUU


På tisdag när jag ska tillbaka fanns det inga tider ens, så jag får komma under "drop-in" vilket kan ta hur jäkla lång tid som helst... Att ha energi till det då, BLÄÄÄÄ!

Av Grynisen - 25 februari 2010 22:00

Jag och en av mina gravida kompisar fick ett ryck och beställde lite Villervalla-kläder som var på REA :-)


Idag kom det på posten och jag blev såååå nöjd!!! Jag beställde i stl 62 + 68 så det finns till våren och sommaren, förutom tre mössor.


  

En byxdress, fyra tights, två bodies och tre mössor för drygt 760 kr


Jag längtar verkligen tills bebis kan använda kläderna. Stl 62 har jag köpt på två av tightsen så de går säkert att använda snart med tanke på "ormen" som växer och växer i magen :-D Sen hjälm-mössorna går ju att använda direkt *mys* Får nog ta med båda till BB så jag får se vilken som ska vara på bebisen när vi åker hem ;-)

Av Grynisen - 25 februari 2010 11:45

Ja när man ändå sitter här höggravid så kan det ju vara spännande att se om det går att göra saker som känns omöjligt.


Jag tänkte att jag ska duscha alldeles strax, sen ska jag vika ihop min kropp, lägga magen på ryggen och försöka ge mig på att måla tånaglarna :-) Kanske den trånga känslan får bebis att fundera på utgången söder ut *fnissar*


Men först nu ska jag hänga upp tvätten. Idag har jag bäddat rent i min och Mickes säng. Det kanske oxå gör att vattenavgång lockar lite extra.... Bebis kanske vill ha det lite nystädat och fräscht vid utgången. Då är ju en renbäddad säng ett ypperligt tillfälle att släppa vatten på :-D


Vad tror ni?


Föresten, det snöar ute.... SURPRISE!!!!!!!

EGO · Gravid · Väder
Av Grynisen - 24 februari 2010 20:30

Idag har jag varit på en ordentlig läkarundersökning för att få se hur bebisen mår.

Först hade jag och läkaren ett samtal, gick igenom min medicinering som jag har nu och medicinering som ska göras när värkar går igång. Sen berättade hon att hon ville göra en vaginal undersökning för att känna på livmodertappen och känna om jag öppnat mig något. Därefter ville hon även göra ett UL för att kolla bebisen, se fostervattensmängd och flöde i navelsträngen.


Sagt o gjort, upp i den trevliga gynstolen. Smidig som ett kassaskåp och graciös som en blåval :-)


  

Undersökningen var ganska obehaglig,  jag är så rackarns öm i mina slemhinnor. Det visade sig att min livmodertapp var ca 3cm lång, ej utplånad :-( Dock var den mjuk vilket var ett bra tecken. Jag har öppnat mig ca 1½ cm, vilket är på tok för lite....


Ultraljudet gjordes väldigt grundligt. Läkaren mätte fostervattnets mängd, och jag har VÄLDIGT MYCKET fostervatten. Det förklarar min storlek på magen *ler* Det var även ett bra flöde av vatten oxå, kändes skönt.  Navelsträngens flöde var oxå jättebra. Bebisen rörde sig, hickade, övade andning och annat. Läkaren gjorde en mätning, dock varnade hon för att det mycket väl kan bli fel nu när barnet är så färdigvuxet för magen. Det kan visa för mycket eller för lite... Men om allt stämde så väger bebisen omkring 4.300g vilket hon oxå tyckte verkade rimligt med tanke på tillväxt UL som gjordes i vecka 36.


Någon igångsättningstid ville hon inte ge, just med tanke på livmodertappen. Däremot ska jag tillbaka på fredag igen. Då görs ny undersökning och ev UL, har inget hänt då så blir det återbesök i helgen osv...


GAAAAAAAAAAAAAAAAH.... *frustration*


Varför vill min kropp inte samarbeta?

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Skapa flashcards