Alla inlägg under november 2009

Av Grynisen - 24 november 2009 16:30

Ja idag var det dax igen, både BM-besök och UL *mys*


Allt var som vanligt jättebra hos BM, bebisen växer som den ska, mina värden är oxå bra, och jag mår bra :-)


Min BM tyckte att jag har en så härlig positiv attityd, att jag strålar och det gör ju oxå att man mår bra. Det tycker jag var fina ord att få av en "icke-nåära-vän"!!! Jag måste ju även intyga att jobba halvtid gör otrolig skillnad för mig och min kropp. Jag mår ju otroligt mycket bättre och jag känner ju själv hur mycket mer ork jag har under mina arbetsdagar :-) Jag orkar ju även vara en bra mamma och fru vilket är otroligt viktigt!!!


Mina värden idag:


  • Vikt: +0 kg  (totalt +4 kg)
  • Socker: 6,7 (förra gången 6,1)
  • Järn 118 (förra gången 119)
  • Urin 0 (förra gången +1)
  • Hjärtljud 140 (förra gången 140)
  • Blodtryck 120/70 (förra gången 120/70)
  • Symfus-fundus 30cm (förra gången 28cm)

  • När vi var klara hos barnmorskan så var det dax för nästa besök, UL för tillväxt och flöde i navelsträng och moderkaka!!!


    Vi träffade en förlossningsöverläkare som hetter Ros-Marie. En mycket trevlig dam i 50 årsåldern. Hon hade precis börjat använda en helt ny ultraljudsmaskin och frågade då om en man från England fick vara med (han som lärde henne allt om den) Självklart, tyckte både jag och Micke...


    Hon började och titta, väldigt bra och skarp bild för att vara vanligt UL. Bebisen låg med huvudet uppåt, ryggen mot min vänstra sida och självklart rumpan ner mot urinblåsan. Inte konstigt att det känns som om det studsar och har sig neråt. Bebisen använder väl urinblåsan som studsmatta :-)


    Bebisen uppskattades väga lite över 1 kg vilket var helt normalt. Flöde i navelsträng och moderkaka såg oxå jättebra ut. Bebisen rörde sig en hel del, öppnade munnen, rörde armar och ben. Så härligt att se :-D Barnmorskan visade även storhjärnan och lillhjärnan där allt oxå såg fint ut, hjärtat och mage såg bra ut.


    Sen kom överraskningen. Då frågade Ros-Marie om hon fick prova 3D-UL som de oxå har i den nya maskinen :-) :-) :-) Behöver jag säga svaret :-D

    SJÄLVKLART!!!


    Hon var ju ganska ovan att använda 3D så engelsmannen förklarade mycket hur hon skulle göra. De visade bebisens ansikte flera gånger och hon övade för att lära sig att få fram fina bilder. Det var verkligen jättehäftigt att se, vi såg ju vår lilla bebis på ett helt annat sätt!!!! Vilken känsla... :-)


    Jag och Micke kände oss jättenöjda när vi gick därifrån, vi hade ju fått se vår lilla kärleksklimp *myspys*

    Av Grynisen - 24 november 2009 09:30

    Det är bara förnamnet på denna helg som varit fullbokad. Jag gillar ju inte riktigt att boka upp hela helgen, men ibland har man ju inget val :-(


    I lördags så var det dax för Fliz första kalas, hon skulle firas av moster och morbror (ja vi får väl kalla honom det nu, ändå tre år i familjen) Vi är ju inte så många släktingar som umgås och farmor och farfar firade Fliz redan på födelsedagen.


    Fliz firades med många fina presenter, 3D Bindeez-studio (pärlor att bygga 3-D-modeller), bokmärken, tatueringar, High School Musical-mikrofon och en del annat. Fliz var JÄTTEGLAD, framför allt för sin Bindeez-studio :-) den var väldigt önskad!!!


    Vi åt god kycklingpaj med tillhörande sallad, sen en mäktig kladdkaka till efterrätt. Snacka om att bara vilja ligga ner och slippa röra sig mer den eftermiddagen/kvällen *tokmätt*


    Söndagen var ännu mer stressig *GAAAAAH* Whille hade innebandymatch klockan 13.15 som jag gärna ville se. Det är så otroligt kul att se dessa killar, deras utveckling i spelet och hur duktiga de har blivit. Jag är riktigt stolt :-) Iaf, jag och Fliz stack iväg innan matchen för att köpa glass, chokladssås och maränger till barnkalaset som skulle vara klockan 15.30 Sen kollade vi matchen, OTROLIGT SPÄNNANDE! Killarna förlorade iofs med 6-7 men de spelade så jäkla bra. Tränarna tyckte att det var den bästa matchen hittills.


    Väl hemma åt vi lite och sen var det bara att förbereda för Fliz filmkalas. Endast 4 tjejer av 14 hade tackat ja så jag kände att det blir lugnt och skönt... Yeah right :-( Helt plötsligt var det 12 tjejer här och ljudnivån kan ni ju bara föreställa er *HAHA* Det tråkiga i detta blev ju att vi inte hade tillräckligt med glass hemma, jag och Micke fick lägga om planen helt.


    Varför kan man inte som förälder höra av sig och meddela om ens barn kommer eller ej!? Jag hade ju tom skrivit det i inbjudan *muttrar*


    Vi körde igång filmen direkt efter paketleken, Chinchillan i Beverly Hills. Det serverades popcorn, chips, ostbågar och salta pinnar + dryck! Jag tror jag och Micke torkade upp fem utvälta glas med dryck varav tre gånger från samma tjej *hmmm* Som tur var så hade vi tagit undan nya mattan i storarummet så det blev ingen större skada skedd :-)


    Klockan 18 var kalaset ÄNTLIGEN slut *njuta* Vilken lycka kände jag. Två tjejer stannade kvar en stund, vilket var helt ok... Lugnet var ju betydligt mer behagligt än innan iaf. Sen var det bara att städa städa och städa.... Hur mycket popcorn och chips som helst på golvet, i soffan, mellan dynorna i soffan osv osv. Men samtidigt så ska ju barn få vara barn...


    Det var den helgen... Shit, hann ju inte ens känna av den :-(

    Av Grynisen - 18 november 2009 09:00

    Ja tänk, min lilla snutta fyller 7 år ♥ Vart har tiden tagit vägen :-)

     

    Födelsedagen firas med besök på glasscafét där man idag får välja PRECIS VAD MAN VILL ;-)

     

    Sen vidare hem och öppna resten av presenterna!!!

     

      

    GRATTIS MIN FINA FLIZA!!!!

    Av Grynisen - 15 november 2009 16:00

    Ja jag borde väl skiva ner allt efter som jag kommer på något som jag önskar mig, det är ju trots allt jul snart :-)


    Tyvärr kommer jag sällan på något så jag tänkte att jag lägger in lite på bloggen när jag kommer på nått, så tappar jag inte det pga minnesförlust eller annat ;-)


      

    Parfymen Clean´s Shower Fresh är det absolut godaste parfym som jag vet förutom Escada-serien.

     

     Den är helt "outstanding" i doft och kvalité :-)

     

    Så den här parfymen skulle jag vilja ha igen :-)

     

    Parfymen finns på NK, Åhlen´s men även på Strawberrynet.


    Jag tror med säkerhet att den är billigast på Strawberrynet, idag kostar den 526 kr.

    Det är just DENNA Clean-parfymen jag önskar mig, ingen av de andra....

    Av Grynisen - 13 november 2009 18:00

    Det är nästan så jag undrar om det är någon "snäll" form av svininfluensan jag har åkt på.

    För över en vecka sen så kände jag från och till att det var nått på gång i kroppen. Men det bröt aldrig ut, vilket inte alls är ovanligt när det gäller mig. Men i måndags eftermiddag började snuvan visa sig mer och mer. Natten var bedrövlig och en rejäl förkylning gjorde sitt besök i min kropp. I början var det bara rejäl tjock snuva, massor med nysningar och toktäppt näsa. Men natten till tisdag fick halsen sig oxå en omgång... rejält ont under natten till onsdag som sedan försvann och lämnade efter nån taskig röst inkl hosta.


    Idag har även magen fått sig en "röten" omgång, megamagknip och toabesök för "tömning" om ni fattar :-) Därefter var jag matt och mådde allmänt trist, men eftersom att jag var på jobbet så var det bara att gilla läget. Under för middagen blev det bättre iaf....


    Hosta och snuva är fortfarande som innan. Dock har inte febern kommit på besök vilket känns jätteskönt och samtidigt talar det ju för att det inte bör vara "svinis" men samtidigt blir jag ju lite nojig...


    Micke har även åkt på mina baciller, idag har han varit lite sänkt men jag hoppas han repar sig i helgen.

    Av Grynisen - 11 november 2009 21:45

    Här är en mycket viktig lista inför julen som kommer närmare och närmare oss :-)

    julborder


    • Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
    Inte nu när jag har familj. Men jag har jobbat tidigare jular inom äldrevården och liknande när jag var yngre.


    • Bakar du något till jul? Vad?
    Jag och barnen brukar baka pepparkakor. Det är oftast det som jag hinner med. Men nu i jul när jag jobbar halvtid så får vi försöka oss på Lussekatter oxå!


    • Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
    För dekorationens skull så russin, men ej att äta


    • Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
    Jag och syrran brukar försöka oss på några tappra försök till julgodis, men oftast till Julafton så är det köpt choklad i diverse varianter...


    • Knäck eller ischoklad?
    Måste nog säga knäck


    • Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
    En liggande stock där fyra tomtar står och håller varsitt ljus


    • Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
    Mest elljusstake, men ska även köpa två stjärnor på fot i år att ha i köket. Det är ju kul med lite nytt :-)


    • Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
    Ska man skicka så ska det vara äkta vara, dvs vanliga julkort som kommer med posten


    • Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
    Mest rött, med inslag av guld, silver, vitt. Allt beroende på rum


    • När julpyntar du hemma?
    Starten går veckan till Första Advent.... sen plockas tomtar osv fram sakta men säkert veckan efter


    • Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
    En del har samma plats bara för att de passar just där de brukar stå....

    julborder

    • Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
    Vi har samma saker varje år + barnens nya saker som tillkommer år efter år :-)


    • Har du ett färgtema i granen?
    De senaste två åren har vi haft pärlemobeiga kulor + stora silversnöflingor


    • Levande gran eller plastgran?
    Levande Kungsgran är ett måste...


    • Hur ser din julfrukost ut?
    Julskinkesmörgås, gärna mycket annat uppdukat för en lång mysig frukost.


    • Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
    Det är olika från jul till jul. I år har vi julen hos oss så då har vi en del att greja med i början av dagen iaf... sen ska vi umgås, njuta och ha en härlig Julafton


    • Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
    Köpeglögg funkar kanon, speciellt Blossa


    • Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
    Blossa Starkvinsglögg, för mig i år blir det Blossa utan alkohol :-( Inte alls lika spännande, men den som väntar på nått gott ;-)


    • Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
    Mandel


    • Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
    Clementin tillhör ju så det är ett måste!!!


    • Vilken är din favoritjulskiva?
    Har nog mer favvolåtar som jag har sett till att ha på en skiva, Last Christmas, Tänd ett ljus, Mer jul osv... *nostalgi*


    • Vilken är din favoritjullåt?
    Tänd ett ljus, tror jag....

    julborder

    • Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
    Janssons är ett måste för min del, en krämig hemmagjord Jansson med lagom av ansjovis


    • Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
    Jansson, Köttbullar, Ägghalvor med räkor och rom


    • Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
    Utan


    • Risgrynsgröt eller Ris ā la malta?
    Gillar ju båda.... men gärna Ris á la malta på Julaftons kväll + saftsås


    • Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
    URK.... så nej tack


    • Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
    Julmust


    • Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
    Har tyvärr inga julrecept från mamma eller svärmor. Jag lagar eget på känsla eller av ett recept som jag tycker låter gott


    • Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
    Tv:n står på, och klockan 15.00 är heligt. Men tyvärr är ju Kalle inte lika populär som när man var liten.


    • Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
    Tomtarnas verkstad är ju klart bäst


    • Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
    Vem har inte sett det?

    jultomte• Har ni tomte hemma?
    En tomte som knackar på dörren  och delar julklappar har vi ibland, allt hänger på kontakter


    • Köper du julklappar till många?
    Älskar att ge julklappar till folk, så jag köper till de som jag anser ska ha en....


    • Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
    Gärna till alla, men man får ju se sina begränsningar oxå...


    • Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
    Roligare att slå in själv.


    • Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
    Blandat


    • Roligast att få i sin julklapp?
    Ja det borde ju vara något som man önskar sig


    • Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
    Jag som aldrig önskar mig något, men en flanellpyjamas skulle sitta fint :-) Ett presentkort till en bra frisör som vill göra nått crazy med mitt hår :-D

    Av Grynisen - 11 november 2009 17:45

    Min älskade systers fina hund har idag somnat in i evighetssömnen...

     

    Mycket tårar har fallit idag, en sorgens dag...

     

      

     

    Hoppas du leker och har roligt med din hundkompis i hundhimlen Daphne...


    Vi saknar DIG men vi vet att du har det bra där du är...

    Puss på dig

    Av Grynisen - 9 november 2009 17:00

    Mina värden från dagens besök hos BM:


  • Vikt: +2 kg  (totalt +4 kg)
  • Socker: 6,1 (förra gången 5,2)
  • Järn 119 (förra gången 115)
  • Urin +1 (förra gången +1)
  • Blodtryck 120/70 (förra gången 120/70)
  • Symfus fyndus 28cm (förra gången mättes inget)
  • Hjärtslag140 (förra gången togs inga hjärtslag)
  • Detta är jag

    Fråga mig

    10 besvarade frågor

    Dag för dag...

    Ti On To Fr
               
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    <<< November 2009 >>>

    Tidigare år

    Kolla här om det finns det du söker...

    Senaste inläggen

    Om detta kan du läsa

    Arkiv

    Mina favoriter

    RSS

    Mina trogna läsare :-)


    Skapa flashcards