Alla inlägg under januari 2013

Av Grynisen - 31 januari 2013 19:16

Det receptet jag hittade saknade graderna till ugnen så jag chansade på runt 100 grader, men det visade sig nu i efterhand att det var för lite... Med lite mer surfande och letande är 150 grader mer rimligt.


Så dessa knäckebröd blev goda men väldigt spröda och inte riktigt torra i botten. Får testa en ny sats imorgon igen :-) eller om jag gör det redan ikväll kanske *hihi*


 


LCHF-knäcke


2 dl mandelmjöl

1 dl solrosfrön

1 dl pumpakärnor

1 dl sesamfrön

0,5 dl krossade linfrön

0,5 dl rapsolja

2 dl kokande vatten

Flingsalt


Blanda ihop alla ingredienser häll sedan ut på en plåt där du lagt bakplåtspapper.

Smeten är ganska flytande!

Lägg sedan ett bakplåtspapper över smeten och kavla ut den på hela plåten.

Ta bort översta bakplåtspappret, strö på flingsalt och skär valfria bitar innan där du sedan kan bryta av knäckebrödsbitarna.

Stoppa sedan in plåten i ugnen (150 grader)

Låt knäckebrödet vara inne ca 1 timme.

Ta ut plåten och servera :-)


Av Grynisen - 31 januari 2013 16:57

Vilket grinigt barn jag fick med mig till affären då *sucka* Edwin brukar vara så tacksam och duktig men idag var han tvärtemot. Gnällde och grinade, ville köpa bilar, ha festis och pep rent allmänt... Men när vi väl var hemma igen så blev han sitt vanliga jag igen, så det var väl bara trist att åka med :-)


Det känns lite vårigt ute på nått sätt. All snö är ju plötsligt borta och idag har det varit blå himmel och sol, det känns nästan som om våren är på väg... Tänk om det ändå var så, snacka om att komma ur sin grotta *hihi*


 


Bara för vårkänslorna så köpte jag hem färsk Basilika. Älskar färsk Basilika, det luktar gott och är sååå gott att ha i sallad!!! Nu hoppas jag att de vill leva i mitt kök och växa massor så jag har det ett tag framöver!!


Nu gör jag även mitt LCHF-knäcke för första gången. Hoppas det blir gott, har hört att det ska vara det iaf :-)

Av Grynisen - 31 januari 2013 09:35

Inget kräk i sikte :-D Ja det har vänt, underbart! Imorgon blir det skola igen för de stora och dagis för den mindre.


Dagen idag blir väl oxå lugn. Ska väl komma ut lite granna så barnen får lite luft. Det blåser en del men det är ju +4 grader så det är inte så farligt kallt iaf!


Tänkte ge mig på att baka LCHF knäckebröd idag. Det ser så jättegott ut och framför allt väldigt lätt. Resultatet ska jag visa i bloggen senare idag...


Ska även köpte lite frukt och grönsaker tänkte jag. Edwin är ju mer än 48 timmars symptomfri så han får ju följa med till affären.


 

Av Grynisen - 30 januari 2013 15:43

Finns det sånn???


Ja eller så är det inte magsjuka ändå, trots illamående och spyande.


Edwin är ju pigg sen igår, äter bra, busar och leker. Fliz har inte spytt nått mer, ätit smörgås och även lite lunch. Whille mår faktiskt bättre, inget spyande än och det känns inte som om det blir nått heller *hoppas*


Så jag hoppas att detta var våran årliga magsjuka, isf kom vi lindrigt undan :-D


Det är lite småsegt att underhålla tre ungar som är rastlösa, men inte får äta vad som helst, inte gå ut.... Men det funkar....


Fliz satte sig och sydde förut, hon sydde en väska. Whille har spelat PS3 och övat på sitt prov som är på fredag, jag och Edwin har byggt lego, kört tåget på Briobanan och lekt med bilar.


 

Edwin sitter och tittar på när Fliz syr....


Imorgon blir ju oxå hemmadag så vi får väl se vad vi hittar på då. Kan väl gå ut lite iaf, dock inte bland folk. Men en promenad och frisk luft är aldrig fel :-)

Av Grynisen - 30 januari 2013 09:25

Trodde ju Edwins magtjosan igår var över, ja iofs är den det men inatt har Fliz spytt. Hon hade ont i magen redan igår kväll så jag hade mina aningar. Men efter sin kvällsmat så mådde hon lite bättre och min förhoppning var ju att magen var i oro pga hunger.... Men icke :-(


Så inatt körde hon fyra omgångar innan hon kom till ro igen. Självklart vaknade Edwin och tyckte att det var morgon, ja hur tröttsamt är inte det lixom....


Nu på morgonen har även Whille ont i magen, kan inte äta eller dricka. Så det är väl bara att invänta en kräkattack där med *sucka*


Det finns inget värre.... HATAR MAGSJUKA....


Edwin mår bättre iaf :-) Han har ätit gröt till frukost, en liten smoothie och nu småfikar han på lite saft och två mariekex. Så det känns som att han äter lite extra efter tappad aptit, skönt skönt....


Själv har jag kastat i mig vitpepparkorn, ja jag inbillar mig att det hjälper även om det sägs att det inte gör det. Men med min tro så hoppas jag att magsjukebacillerna inte biter på mig. Har inte orken att själv vara sjuk nu känner jag....

Av Grynisen - 29 januari 2013 19:06

Ja den stackarn, han var så trött så vid kl 17.50 gick jag och la honom. Några minuter senare sov han.... Nattens oroliga mage och vakenhet gjorde så klart sitt.


Dagen har varit lugn annars. Ingen mer läskig blöja *jippie* men dålig aptit. Det tillhör ju iofs att man inte är så sugen på mat efter tarmsköljning. Så det Edwin har ätit idag är en pannkaka, mandrariner på burk och ett glas smoothie. Han har druckigt bra då jag kände att det var extra viktigt med vätska med tanke på natten....


Edwin får vara hemma imorgon oxå, även om detta inte är någon direkt magsjuka. Men det kan vara skönt för honom att kunna äta och känna sig som sitt vanliga jag igen. Får försöka locka honom med nått gott att äta oxå så han hittar aptiten igen :-)





Av Grynisen - 29 januari 2013 08:20

Ja egentligen räcker överskriften :-( men jag kan ju ändå skriva lite till.


Märkte redan igår innan läggdax att Edwins mage var brötig. Han pruttade ljudliga pruttar och det bubblade i magen. Han åt bara välling trots att pannkakor fanns...


Han sov även väldigt oroligt på kvällen (igen) med mycket drömmar, prat i sömnen och skrik... Hoppas den perioden snart är över. Vid klockan 23 fick Edwin lägga sig i min säng. Hans lilla mage bubblade och jag kände att magsjukan knackade på dörren *sucka* Vid klockan 2 inatt ville Edwin inte sova mer, han ville upp. Sen brakade det loss i blöjan.... Kan bara säga att jag inte finner ord till den leveransen *urk*


Enda lösningen var byte av blöja i badkaret då det bara flöt.... ja ni fattar va *ryser*


Som tur var så var Edwin ändå på gott humör, pratade och var mysig. Så alla andra i huset kunde sova vidare ostört....


Först vid kl 4 somnade Edwin igen.... *tröttmössa* Sen gick Micke upp vid halv sex och då låg jag halvvaken en timme tills jag gick upp och väckte barnen.


Är lagom seg nu känner jag.... Men jag och Edwin kör lite soffmys nu med Bilar 2 *ler* Han har redan gjort ny leverans i blöjan så magen är ingen höjdare... Hoppas bara detta är något som hamnat i hans tarmar och inte är typisk magsjuka. Vill INTE får detta....


 

Av Grynisen - 27 januari 2013 21:56

Precis när Whille och Fliz lagt sig, jag laddade för lite egotid, tv, dator... Då vaknade Edwin :-(

Han drömmer väldigt mycket just nu, pratar o skriker i sömnen. Så nu ikväll kom han inte till ro riktigt!

Så nu ligger jag o Edwin i sängen. Han är extremt mysig o go, ler och pratar hela tiden ;-)

En tidig kväll för min del, läggdags före 22. Det händer lixom inte annars...



Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Skapa flashcards