Direktlänk till inlägg 24 april 2013

Tandvärk from hell

Av Grynisen - 24 april 2013 19:36

Mmm så kom smärtan... bultande hemsk ond smärta :-( Trodde ju jag skulle klara denna veckan... men icke


Jag funderade hemma tillsammans med Micke om hur jag skulle göra. Jag ringde även till Akuttandläkarna för att få en tid. De meddelande direkt att det kostar 400 kr mer efter kl 16... *SUCKA* Precis det jag behövde höra :-(


Funderade lite till men bestämde mig tillslut för att boka en tid. Vågade inte chansa på att ev få paniksmärta och vara på jobbet imorgon...


Ringde tandläkaren igen och fick en tid 45 minuter senare....



Väl där fick jag komma in direkt trots att jag var 5 minuter tidig. Har aldrig hänt mig innan :-) Träffade en snäll sköterska och en mycket sympatisk tandläkare. Han var noggrann, förstående och förklarande. Det gjorde nästan inte ont någonting, bara sticken från bedövningen. I övrigt gick det väldigt bra :-)


Så nu är halva munnen och tungan bedövad, jag är tillfälligt lagad i tandroten och måste se till att boka tid till en rotfyllning framöver... Pengar pengar pengar...


Trist utgift... men så nödvändigt!

 
 
Ingen bild

Pelle

8 maj 2013 18:53

Hej!
Fin och välskriven blogg du har.
Usch det där med tandvärk lät inte allt för skoj.
Hoppas den tillfälliga lagningar fungerar ännu?

Trevlig "helg".
/Pelle

Grynisen

8 maj 2013 22:04

Tack Pelle! Ja än så länge är det lugnt så jag hoppas det fortsätter så tills rotfyllning ;-)

 
Ingen bild

Pelle

8 maj 2013 23:06

Så lite så.
Usch bilden du hade tagit på alla maskiner får en att rysa bara man ser den?!? ;-)
Aj aj är det första gången du rotfyller?
Hoppas du i övrigt sluppit allt för mycket vanliga hål och lagningar?

God fortsättning.

Grynisen

9 maj 2013 21:23

Ja tandläkare är ingen höjdare :-( Har aldrig rotfyllt så det blir en ny upplevelse! ! Men "det som inte dödar det härdar" heter det ju då fint ;-)

 
Ingen bild

Pelle

9 maj 2013 22:15

Nej precis.
Du får se om det talessättet passar då.
Hoppas du inte heller lagat så mycket tänder vanligt heller?
Eller var det nån gammal lagning som slutade med denna rotfyllning?

Grynisen

10 maj 2013 10:40

Har lagat två gånger förut... Denna tanden var en gammal lagning där karies krupit bakom tanden vilket gjorde tanden inflamerad :-(

 
Ingen bild

Pelle

10 maj 2013 14:57

Det låter som du har ett väldigt välskött smajl när du har så få lagningar.
Men du har sluppit amalgam i tänderna hoppas jag?


Trevlig helg.

Grynisen

10 maj 2013 16:16

Här kör jag bara plast så klart :-)

Detsamma till dig ;-)

 
Ingen bild

Pelle

10 maj 2013 19:14

Vilken tur, för amalgamet är ju inte helt nyttigt.

När blir det dags för dig att slå dig ner i stolen igen och fortsätta med rotfyllningen?

God fortsättning.

Grynisen

10 maj 2013 19:26

Det blir i sommar när skattepengarna har kommit ;-)

 
Ingen bild

Pelle

17 maj 2013 22:08

Okej.
Hoppas tanden har fortsatt hålla sig lugn och att det provisoriska fungerar som det skall?

Trevlig hel.

Grynisen

18 maj 2013 18:50

Ja då. Det funkar bra här ;-)

 
Ingen bild

Pelle

5 juni 2013 10:10

Vilken tur.
Hoppas den inte "fungerar" så pass bra att du drar dig lite för att gå och laga den ordentligt? ;-)

Trevlig fortsättning.

Grynisen

5 juni 2013 16:51

Fungerar men självklart måste jag fixa den ordentligt!

 
Ingen bild

Pelle

22 juni 2013 16:15

Hej igen.

Hoppas du fått tid att slå dig ner i stolen och fått tanden fixad ordentligt nu?

Hoppas midsommar har varit bra.

Grynisen

22 juni 2013 19:15

Tid är på G snart... jag och tanden mår bra just nu iaf :-)

Midsommar har varit fin!!!

 
Ingen bild

Pelle

23 juni 2013 15:42

Vilken tur att både du och bissingen mår bra.

Låter som du skjuter lite på det och inte är helt bekväm med att slå dig ner i stolen. ;-)

Men du har inte fått nått pris på vad det kommer att gå på?

Vad bra, ni slapp regnet?

Trevlig söndag.

Grynisen

23 juni 2013 18:16

Just nu skjuter jag lite på det. Har inte tiden riktigt...

Pris vet jag inte. Rotfyllning handlar ju alltid om många tusenlappar så det är väl bara att se glad ut ;-)

Vi hade väldigt solig o varm förmiddag, sen regn eftermiddag o natt

Trevlig söndag till dig med

 
Ingen bild

Pelle

2 augusti 2013 22:12

Projektet rotfyllning ligger fortfarande på is eller?
Nej för det blir väll ett par timmar i stolen för att få klart en rotfyllning väll?

Ja precis det är inte billigt med något hos tandläkaren tyvärr.

Hoppas sommaren har varit fortsatt bra.

Trevlig helg.
/Pelle

Grynisen

3 augusti 2013 13:32

Haha följetong det här :-) Njuter av sommaren så tanden får vänta lite till :-)

Trevlig helg du med!!

 
Ingen bild

Pelle

3 oktober 2013 15:50

Hej igen.

Hur har följetongen fortsatt...
Har tanden ännu blivit fixad?

Trevlig torsdag.
/Pelle

Grynisen

3 oktober 2013 19:47

Tanden är fixad ;-) Känns skönt!!!

Trevlig kväll

 
Ingen bild

Pelle

3 oktober 2013 20:39

Vad bra!

Vad slutade kalaset på?
Hur hemskt var det?

Trevlig kväll på dig med.
/Pelle

Grynisen

3 oktober 2013 23:18

Runt 5000 kr då det blev en krona på tanden! Gick bra, bara tidsödande ;-)

 
Ingen bild

Pelle

4 oktober 2013 14:29

Okej, aj sura pengar.

Det blev ett par timmar i stolen innan allt var klart eller? ;-)
Men kronan blev bra och det syns inte alls att du har en krona i munnen nu?

Trevlig helg.
/Pelle

Grynisen

4 oktober 2013 16:15

Ja det blev två besök. Men ser fint ut. Ser ut som tanden är original ;-)

Trevlig helg du med! !

 
Ingen bild

Pelle

4 oktober 2013 17:56

Okej vad bra.

Men varför var de tvungna att sätta på en krona för?
Men det var väll långt in i munnen du fick kronan eller?

Tackar.

Grynisen

4 oktober 2013 19:01

Tanden var så dålig så en rotfyllning hade inte suttit bra på tanden. Risken var stor att den skulle ramlat loss o då måste göras o igen...

Näst längst in i munnen

 
Ingen bild

Pelle

4 oktober 2013 21:00

Aj lät inte skoj.

Men det blev en hel del borrande för att få dit en krona eller?
I underkäken eller?

Kommer du efter detta dyra kalas att gå mer regelbundet på undersökningar eller?

Grynisen

4 oktober 2013 22:00

Ja klart det borrades men inget gjorde ont så det var lugnt!
Underkäke japp
Visst har jag detta i bakhuvudet o ska sköta mina tänder bättre ;-)

 
Ingen bild

Pelle

4 oktober 2013 22:50

Du var rätt rejält bedövad eller?
Eller du låg där helt avslappnad med käften full med grejer?

Borstar du bättre nu och är mer noga med tandtråden? ;-)

Grynisen

4 oktober 2013 22:53

Normalt bedövad...
Du är bra nyfiken du. Funderar du på tandläkaryrket kanske?

 
Ingen bild

Pelle

5 oktober 2013 17:49

Fast det kanske inte finns så mycket känsel när tanden är "död"...

Nej det gör jag ej, annars hade du nog varit en guldgruva som patient... ;-)

Det kanske vore något för dig, då du tycker alla smärtsamma saker de gör i din mun är lite pece of cake...?

Trevlig lördag.
/Pelle

Grynisen

5 oktober 2013 18:28

Haha de bedövade ju så klart.... rotfyllning utan bedövning är nog ingen hit ;-P

Guldgruva hos mig tror jag inte.... två hål och en rotfyllning. Det blir man inte rik på du :-)

Tandläkaryrket är inget för mig. Gräva i folks äckliga munnar lockar inte *ryser*

Trevlig kväll

 
Ingen bild

Pelle

10 oktober 2013 22:30

Nej precis onödigt att lida i onödan...
Du har kört bedövning vid de vanliga hålen med...?

Nej det var inte mycket, du verkar ha en välskött mun. Och hålen kanske härstammar från ungdomen eller?

Hoppas inte tandläkaren tycker din mun är allt för äcklig då... ;-)

Trevlig helg.
/Pelle

Grynisen

10 oktober 2013 23:04

Japp kör med bedövning... varför ha smärta om man inte måste!!

Fick mitt första hål när jag var 16 el 17 år...

Tror inte tandläkaren lider av min mun haha

Trevlig helg

 
Ingen bild

Pelle

11 oktober 2013 17:23

Nej precis.

Och det andra hålet hade du innan du fick börja betala också eller?
Men du har sluppit amalgamlagning eller?

Vilken tur det.

Trevlig fortsättning.
/Pelle

Grynisen

11 oktober 2013 18:21

Ja fick det innan jag fyllde 20 år.

Amalgam har jag inget nä... ;-)

Trevlig helg

 
Ingen bild

Pelle

16 oktober 2013 15:10

Vilken tur så du sluppit de kostnaderna för tandvården i vart fall.

Låter som du är väldigt nöjd över att du inte har amalgam i munnen, hört negativt om det eller?

Hoppas du vant dig vid kronan för det var väll lite ovant o början med kronan eller?

Trevlig onsdag.
/Pelle

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grynisen - 9 januari 2014 09:44

Ibland blir det tyst här på bloggen. Det har inte funnits tid eller ork att blogga tyvärr.... Jag har jobbat mig igenom hela jul och nyår då många andra varit lediga och jag valt att jobba så mycket jag kan. Det innebar att jag jobbade 19-31 december...

Av Grynisen - 21 december 2013 08:29


Nu på morgonen har jag gjort risgrynsgröt ;-) Idag är det min förberedelsedag inför julafton. Söndag o måndag jobbar jag... Så nu är gröten precis klar!!! Jag gjorde 10 portioner. Behövs det mer så gör jag mer på kvällen den 23, dan före doppar...

Av Grynisen - 17 december 2013 22:15


Mycket som ska fixas denna veckan.... självklart har jag åkt på en jäkla förkylning :-( Näsan har varit igång sen i fredags och idag har jag fått ont i halsen, rivig hosta och öm i kroppen....   *SUCKA*   Känns som om feber är på G..... men d...

Av Grynisen - 15 december 2013 07:30

Söndag och Edwin vaknade runt klockan 6. Vi låg kvar en stund men det var bättre att gå upp. Edwin hade ingen ro att mysa i sängen... Nu sitter vi i soffan, har tänt lite ljus och satt på Musikhjälpen på Svt. Där är det morgongympa just nu :-) Fri...

Av Grynisen - 13 december 2013 10:59


Idag gick vi upp tidigt, redan klockan 6. Det är tidigt i vår familj numera då vi sällan går upp innan klockan 7 (om inte Edwin anser att det är morgon tidigare såklart) Vi skulle på Luciamorgon på Edwins dagis *mys*   Det var ett jättefint litet...

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Skapa flashcards