Alla inlägg under augusti 2007

Av Grynisen - 7 augusti 2007 18:43

Sista avsnittet idag.... Så klart jag ska kolla *fnissar* Är det sommar så är det Allsång *blink*

Av Grynisen - 7 augusti 2007 17:14

Aj aj... ja jag har fått den skiten igen.... Sist var för två år sen... då var mitt ena öga rejält dåligt. Fick stark dos med ögondroppar och linsförbud i två månader :-(


Denna gången är det inte så illa... Men jag har haft problem med mitt öga i över två veckor.... har kliat, huden runt om har blivit röd och irriterad. Men jag har struntat i det i hopp om att det ska försvinna...


Men fortfarande kliar det och hade jag gult kladd *urk* i ögonvrån från och till... Så nu när jag kom hem slängde jag mina linser, tvättade bort allt smink, sköljde ögonen och sedan i med ögondroppar. Hade ju turen att ha kvar en oöppnad flaska med samma medicin som sist. Så nu har jag gett mig själv ett eget linsförbud tills den 24 augusti då vi åker till Mallis...


Tur att jag har snygga glasögon *haha*

Av Grynisen - 7 augusti 2007 05:18

Idag ÄR det tidigt... endast tjugo över fem och strax åker jag till jobbet.


Jag har sovit dåligt inatt oxå *suck* Varit vaken sen halv fyra... o kollat klockan hela tiden, ändå varit jättetrött....


Idag är det som sagt MYCKET på jobbet, så det är skönt att veta att jag MÅSTE sticka kl 16 ändå :-)

Av Grynisen - 6 augusti 2007 22:04

Sängen hägrar... sååå skönt att få sova :-)


Godnatt

Av Grynisen - 6 augusti 2007 21:33

Det är faktiskt så *ler* Jag är JÄTTETRÖTT nu men ska inte lägga mig riktigt än... efter kl 22 blir det.


Blir en lång dag imorron oxå, måste dock sluta kl 16 eftersom Micke ska jobba så måste jag ta barnen.


From onsdag ska allt flyta igen, Whille ska förhoppningsvis kunna lämnas på förskolan av mig. Vi får väl se om inskolning imorgon oxå räcker... *hålla tumme*


Vädret ser ut att bli kanon imorgon oxå... härligt för barnen men trist för mig som måste jobba :-( Jag får väl ta senare semester nästa år *hehe*

Av Grynisen - 6 augusti 2007 19:12

I Sverige drabbas ca 300 barn per år i sjukdomen. Stora framsteg har gjorts under senare år. Idag överlever tre av fyra. För några av alla barnens föräldrar har livet totalt förändrats och blir aldrig detsamma igen. Visionen är att alla barn som får cancer ska bli friska och leva ett fullgott liv.





De barncancersjukdomar som är mest förekommande är olika leukemier och hjärntumörer. Mer än hälften av alla cancerdiagnoser är av dessa cancertyper. Vissa typer av barncancer är vanligare i vissa åldrar. Typiska cancersjukdomar i småbarnsåldern är njurtumörer och neuroblastom, en tumörtyp i nervcellerna som ofta sitter i magen, samt leukemi. Skelettcancer däremot uppkommer oftast i tonåren. Hjärntumörer däremot förekommer ungefär lika ofta i alla ålders- grupper.Det är stor skillnad på att behandla cancer hos ett barn jämfört med en vuxen. Den medicinska behandlingen måste anpassas till den ännu inte färdig- utvecklade barnkroppen. Barnet eller tonåringen ska också kunna leva ett fullgott liv efter avslutad behandling, utan kvarstående men. Många barn får tuffa behandlingar. Det farligaste för barn med cancer är dock att inte få någon behandling alls.



Forskare kan bara i 5 % av fallen fastställa orsaken till barncancer. Det är alltså inte livsstilsbetingat, vilket cancer hos vuxna kan vara. Det behövs mer kunskap om varför barn får cancer.



Cancer är en elakartad sjukdom, tumör eller leukemi (cancer i benmärgen), som växer och sprider sig i kroppen. Cancer kan bildas om det uppstår ett fel i någon av kroppens celler. Vanligtvis klarar cellen själv av att reparera skadan, och om den inte gör det utlöses en mekanism som gör att cellen självdör.



Denna mekanism fungerar emellertid inte i cancercellen, istället fortsätter den sjukligt förändrade cellen att växa och dela sig ohämmat. Efter en tid bildas en liten klump av cancerceller som kallas tumör. Idag finns mycket kunskap om vad det är som gör att en normal cell blir en cancercell, men vad som utlöser cancersjukdomen hos det individuella barnet kan vi oftast inte förklara.



Om alla ni som läser min blogg går in på www.barncancerfonden.se och sedan vidare till "GÅVOR". Där kan man på olika sätt skänka pengar till barncancerfonden.



Förra månaden hade jag  över 700 besökare på min blogg, om ALLA NI skänker 100 kr var så blir det en summa på minst 70.000 kr som vi tillsammans kan bidra med. Ingen stor summa för oss var, men tillsammans blir det mycket....



Tänkvärt....



Gå även in på http://www.inlinesskanerunt.se/ Läs om Ebbas kamp och om hennes pappa som nu ska åka Skåne runt på inlines för att hedra sin dotter och även samla in pengar till Barncancerfonden!!!

Av Grynisen - 6 augusti 2007 18:22

Oj oj... äntligen hemma och fått lite mat i magen


Dagen började sådär... Haft svårt att sova dels pga att man ska börja jobba igen, dessutom pga min knäppa katt som var uttråkad och tyckte då att man kan hålla nån form av underhållande konsert med sitt jamande *suck* När klockan närmade sig 5 så slutade han, tyvärr inte till nån glädje för mig eftersom jag gick upp kl 5.20 :-(


Jag var på jobbet vid 6.25 och fick världens uppvaknande och välkommen tillbaka *hmmm* Helgens jobb var kvar +  att en del listor som ska stansas dagligen pga saldon inte var gjorda sen den 2 augusti... *DUBBELSUCK*


Så man kan säga att det har varit mycket... tog en snabblunch på knappa 30 minuter... sen fortsatte jobba till 16.50. Då åkte jag hem, mest pga att jag hade min familj hemma. Annars hade jag säkert kunnat jobba några timmar till.


Imorgon ska jag försöka vara på jobbet senast kl 6. Jag har en hel del att göra + möten på eftermiddagen...



VÄLKOMMEN TILLBAKA TILL VERKLIGHETEN *haha*


Roligt iaf att träffa jobbkompisarna + att min chef sa att det var skönt att ha mig tillbaka *glad*

Av Grynisen - 5 augusti 2007 22:40

Imorgon är det jobb.... jobb i 2½ vecka drygt, sen semester en vecka igen, då på Mallis.


Jag kan inte påstå att jag är sugen på jobbet imorgon.... känner snarare en enorm trötthet och stress över att behöva gå upp senast 5.30 imorgon *suck* Jag vill verkligen inte....


Jaja... barnen behöver inte börja tidigt imorgon iaf. Micke ska vara med och skola in Whille på Fritids. Så imorgon och tisdag börjar barnen senare men på onsdag, om allt går som det ska mån och tis, så lämnar jag mina stackars JÄTTETRÖTTA busar ca 6.30 Snacka om vändning... Nu på semestern har dom sovit till mellan 8-9 varje dag, och på onsdag får jag väcka dom 5.45 *rysa*


Men det ska säkert gå bra.... positiv tankeverksamhet *ler*



Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Skapa flashcards