Alla inlägg den 9 april 2012

Av Grynisen - 9 april 2012 19:23

Efter middagen idag tänkte jag baka Kärleksmums. Men ibland har jag inte full koll märkte jag *hehe* Allt fanns inte hemma, men kaka blev det ändå.


Jag lånade ett recept från Knytets blogg. Sen fick jag mixtra lite granna för att få glasyren bra eftersom florsockret inte räckte. Så 100 gram mörk choklad fick smältas och blandas med. Även kokos saknades ;-) Uppdatera skafferiet är ganska bra känner jag!


 


Du behöver:

Kaka:

2 ägg
3 dl socker
1 ½ dl mjölk
4 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
150 g smält margarin


Glasyr:
2 1/2 dl florsocker
4 msk smält margarin
3 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker


Garnering:

Kokos eller strössel


Gör så här:

* Vispa ägg och socker pösigt, häll i mjölken, sedan mjölet, blanda med bakpulver, vaniljsocker och kakao, sist tillsätter du det smälta margarinet.
* Häll smeten i en smord form
* Grädda i mitten av ugnen 225 grader 10- 15 min
* Ta ut kakan och bred på glasyren medans kakan ännu är varm garnera med strössel eller kokos

* Skär i rutor när kakan kallnat


 

Färdig!!!


Kakan blev helt ok. Jag saknar den riktiga glasyren bara.... för denna smakar mycket mörk choklad. Whille gillade inte kakan, men de andra äter så jag antar att den funkar ;-) 

Av Grynisen - 9 april 2012 13:59

Edwin har precis ätit pannkakor till lunch. Han sov middag i drygt 40 minuter, och eftersom han åt dålig frukost så kändes pannkakor som ett bra alternativ :-) Nu är han mätt OCH trevlig *haha*


 


Jag håller på med middagen nu oxå. Det blir helstekt kotlett med god sås och potatis. Kryddade upp kotletten med garam masala, ingefära, hackade örter och vitpeppar. Sen ligger det med gul lök och vitlök i grytan. Så såsen ska nog bli god och smakrik sen hoppas jag :-)


 Nu får jag ta och köra lite bilar med Edwin tror jag :-)

Av Grynisen - 9 april 2012 08:26

Whille har precis åkt iväg med sin morbror till bilmässan i Elmia. Mysigt för Whille att göra nått med bara Rickard :-)


 


Vädret är sådär, snöblandat regn, +2 grader och allmänt ruggigt *suck* Tycker att våren ska komma tillbaka nu, vill inte frysa mera!!!


Dagen i övrigt blir väl som vanligt, köra några maskiner tvätt, greja och plocka, fixa och trixa :-) Finns ju alltid nått att göra om man säger så!!!

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Skapa flashcards