Alla inlägg den 25 augusti 2009

Av Grynisen - 25 augusti 2009 20:00

Läkaren gjorde ett snabbprov, vilket innebär att man kan får reda på de vanligaste kromosomfelen på bebisen. Det finns en del andra, men läkaren sa att de är såpass ovanliga... Hoppas mitt barn inte är ovanligt då är min tanke...


Svaret får jag inom en vecka, genom brev om allt är bra, telefonsamtal och läkarbesök om något är dåligt :-( Blandade känslor... Så nu vet jag, ringer det ett dolt nummer och det är en läkare då är det kört *ryser*


Provet gick ganska fort, 20 minuter totalt med samtal, UL, tvättning och desifisering (stavas det så?) av mage osv... Läkaren visade att hjärtat slog både före och efter provet, fick dock inte se så mycket mera... Han sa att bättre titt på bebisen blir på rutin-UL om några veckor.


Nålen var ENORM *tokrysa* Riktigt obehaglig att se, säkert runt 15 cm bara nålen...


Bebisens huvud var 3,5 cm från tinning till tinning (genomskärning) Han mätte huvud och lårben för att se att jag var längre än vecka 15. Det var jag tydligen med tanke på att provet gjordes :-) (är ju i vecka 15+5 idag)


Fostervattnet var gult, och de tog ca 15 ml från livmodern. Allt gick bra och jag fick med mig telefonnummer som jag kan ringa om det skulle hända något nu efter provet. Missfallsrisken ökar med 0,5-1% efter ett sådant ingrepp. Vi får hoppas att jag inte är en av de få...

Av Grynisen - 25 augusti 2009 08:30

Sitter i soffan, äter kokt ris. Har så svårt att äta nått som ska stanna i magen. Varje dag är ett illamående och pratande med "den stora vita telefonen".  Illamåendet ligger och lurar nästan hela dagarna, det är jobbigt :-( *gnällig nu* Så nu till frukost är det kokt ris, fantastiskt delikat *suck* Men men... det är ju mat iaf.


Idag ska jag göra fostervattensprov. Det är ett beslut som jag själv har tagit. Jag vill inte få ett svårt sjukt eller handikappat barn. Många tycker säkert att detta är otroligt egoistiskt tänkt. Jag vet att många skulle göra vad som helst för att få bli gravida, få ett barn vare sig det är sjukt eller friskt... Det respekterar jag till 100%, men jag vill inte att vår familj ska få göra en totalomställning med ett svårt sjukt barn, som kanske behöver vård resten av livet, som kanske inte kommer få hjälpen av samhället när jag inte lever längre...


Jag är jätterädd för provet, rädd för den långa nålen, rädd för att mitt barn inte lever när vi gör UL idag, rädd för att min barn är sjukt, rädd för att behöva föda fram mitt barn i vecka 20 för att det sen ska dö.... LIVRÄDD :-(


Men nu är det som det är. Väntan i fyra veckor på beskedet om barnet är frisk kommer vara jättelångt och jobbigt, kanske de längsta veckorna i mitt liv...

Snälla ni, mina vänner och läsare, håll en tumme för mig och mitt frö...

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Skapa flashcards