Alla inlägg under maj 2008

Av Grynisen - 17 maj 2008 18:31

Jag sitter och läser om David, hans syster skriver en blogg om honom och hennes saknad efter sin lillebror. Han dog i cancer 2 mars i år :-(


Alltså livet är så överjävligt och orättvist. Jag förstår inte varför stackars barn ska behöva råka ut för sådana här jävliga sjukdomar. Jag har ju följt (och fortfarande följer) flera barn, Alfons, Greta, Matilda och Felicia, dessa underbara barn dog under 2007. Fortfarande följer jag Moa, Gustav, Ryan och Tim, dessa barn har olika cancersjukdomar och har det stundtals jättejobbigt med behandlingar, smärtor och framför allt ovissheten...


Här är lite info....


• Nästan varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer. Tre av fyra barn överlever tack vare utvecklade vård- och behandlingsmetoder.


• Ungefär 70 barn dör varje år – ett barn var femte dag.


• Orsakerna till cancer hos barn är fortfarande en gåta. För att få svar krävs grundforskning.


• För att fler barn ska kunna räddas är det nödvändigt med mer klinisk forskning och utveckling av vård, behandling och dess biverkningar.


• Det behövs pengar till utvecklad vård även för barn som överlevt sin cancer. Barn som utsatts för strålning och genomgått cellgiftsbehandlingar kan få men för livet.


• Barncancerfonden står för merparten av all barncancerforskning som bedrivs i Sverige.


• I framtiden hoppas barncancerfonden att det ska finnas syskonstödjare i hela landet. Dessa personer ska bara finnas till för syskonen och hjälpa dem genom den svåra tiden. Syskon hamnar ofta i kläm och har ett stort behov av att få stöd och förståelse för sin situation

Av Grynisen - 17 maj 2008 17:40

Idag blev det att svulla tacos *MUMS* Det var jättegott!!!


Tidigare idag har jag städat och fixat lite i köket. Det såg ut som "kom-och-hjälp-mig".... Stök överallt, allt annat än trevligt. Men nu är det fint på köksbänken, avtorkat och bortplockat. Även satt dit fina ljusstakar. På bordet gjorde jag iordning ett ljusarrangemang med ett fat som är borstad silver. Ljusen är limegröna i olika storlekar, och fin småsten runt om...


Barnen har varit hos varsin kompis en stund idag, det är roligt för dom. Inte ofta de båda träffar kompisar samtidigt.







Av Grynisen - 16 maj 2008 19:38

Fliz är mycket piggare idag, hon har varit en stund hos farmor medans Micke fixade ärenden. Sen hemma har hon varit vaken, pigg och glad. Det hörs att hon är tjock i halsen och snuvig, men ingen klagan över halsen som igår. SKÖNT!


Äntligen hemma säger jag. Jag har ju byggt om hela butiken ons-fre och idag är jag helt slut. Butiken blev så fin!!! Hoppas min chef tycker det på måndag oxå :-) Gjorde även ett nytt skyltfönster som kändes bra när jag tittade på det utifrån.


Nu ska det fixas popcorn, läsk och lite godis. Sen är det total avkoppling och mys med familjen!!!

Av Grynisen - 16 maj 2008 07:19

Den slutade med att jag och Fliz tittade på Djungelboken och målade naglarna *ler* Hon var så pigg och mådde jättebra. Ipren är kanon, men kanske inte på kvällen :-)


Hon sover fortfarande och känns inte varm. Men jag hör att hon är tjock i halsen så vi får väl se om hon behöver åka till doktorn sen. Det hade varit det bästa så vi inte behöver ta lördagen till läkarbesök.


Nu ska jag fixa lite frukost till mig och Whille. Sen är det fullt ös i vanlig ordning :-)

Av Grynisen - 15 maj 2008 21:05

Fliz är ju fortfarande dålig. Eller halvdålig kanske är mer rätt ord....


Tidigare idag kom hon helt plötsligt på att det var gott att äta, så då åt hon frukost, lunch och middag utan någon direkt klagan. Men efter middagen gick hon och la sig, somnade i soffan :-( Micke väckte henne och tog tempen, då hade hon lite feber 37,7 grader.


När jag kom hem från jobbet hade febern gått ner igen. Men hon hade jätteont i halsen och vägrade svälja. Hon gick och spottade och var så ledsen. Tillslut, efter en halvtimmes tjat fick jag i henne flytande Ipren.


Resultatet av Ipren är att hon för drygt en timme sen kom på att hon var hungrig. Hon åt flingor och yogurt utan problem. Nu ligger hon i min säng, pigg och mår ganska bra. Det märks vad lite Ipren kan göra :-)


Vi får väl se hur natten blir och fram för allt hur hon mår imorgon när hon vaknar. Risken är väl att hon behöver till läkaren för att ta halsprov!


Av Grynisen - 15 maj 2008 07:16

Nu känner även jag, igen, att halsen är konstig. Jag hade ju samma känsla för en vecka sen men det försvann.


Fliz är ganska tjock i halsen, låter slemmig när hon pratar. Men hon hostar inget. Inte heller någon feber när jag kände på henne vid klockan 7. Undrar just vad det kan vara!?


Jaja, jag ska ta och göra mig iordning för en dag på jobbet. Göra lite frukost till mig och Whille... och sen det vanliga, sminkning, kläder och swisch iväg *ler*

Av Grynisen - 14 maj 2008 20:39

KLOCKAN 21.00

KANAL 5

VAR GOD, STÖR EJ!!!!

Av Grynisen - 14 maj 2008 20:28

Stora tårar föll ner för hennes kinder imorse, min lilla gumma. Hon sa att hon hade ont i halsen... Men inget speciellt syntes i hennes hals, inte heller någon feber. Micke stannade hemma med henne, jag har ju ingen som kan ta affären.


Fliz har legat hela dagen, inte haft ork att göra något. Hon åt inget förän jag kom hem vid klockan 19, och då åt hon två skedar yogurt bara :-( Dessutom har hon sovit två timmar mitt på dagen, så något är det ju som spökar i hennes lilla kropp.


Vi får väl se hur hon mår imorgon... men hon kommer vara hemma med Micke även då.

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Ovido - Quiz & Flashcards