Alla inlägg den 27 april 2007

Av Grynisen - 27 april 2007 14:20

Tzatsiki på Grynisens vis

Du behöver:

  • Gurka
  • Grekisk/Turkisk yougurt
  • Vitlök
  • Salt och peppar

Riv gurkan på ett rivjärn. Svårt att säga mängden, men ca en halv gurka (lite beroende storlek) Lägg gurkstrimlorna i melittafilter och krama sedan ur gurksaften ordentligt. Ta fram en skål o lägg gurkstrimlorna där i tillsammans med 4-5 rejäla matskedar yougurt.

Blanda ihop ingredrienserna till en smet, pressa i vitlök efter egen smak. Lite salt och peppar.

Låt sen tzatsikin stå en halvtimme för att kunna dra åt sig smakerna.

Man kan även lägga i lite färsk hackad mynta för att få en lite mer fräsch-het i smaken men det är inget jag föredrar.

Tzatsiki är gott till det mesta, men gärna till grillat kött, sallad, färskt bröd.

Ät och njut!!!!


Av Grynisen - 27 april 2007 14:14

Ja en ledig fredag med betoning på LEDIG hade inte varit fel. Min första lediga dag på över en vecka och jag har massor att göra. Tidigare idag har jag hunnit med följande:

  • Solat solarium
  • Varit på Lantmäteriet
  • Köpte födelsedagspresent till W som fyller 6 år på måndag
  • Varit på banken
  • Satt igång tvättmaskinen (jaaaa det är jobbigt)
  • Ätit lunch (hemmagjord lasange)

För en stund sen hämtade jag mina barn från dagis. Om ca en timme är det dax att åka, då ska vi möte upp Micke i stan för att sedan åka o handla lite fredagsmys.

Funderar även på middagsmaten. Är lite inne på hamburgare idag. Det är väldigt gott att ha på grillen, kryddad ordentligt efter marinaden. Till det lite fräscha grönsaker och tzatziki *mumma* Blir nog så!


Tidigare månad - Senare månad

Detta är jag

Fråga mig

10 besvarade frågor

Dag för dag...

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<<
April 2007 >>>

Tidigare år

Kolla här om det finns det du söker...

Senaste inläggen

Om detta kan du läsa

Arkiv

Mina favoriter

RSS

Mina trogna läsare :-)


Ovido - Quiz & Flashcards